Siirry sisältöön. | Siirry navigointiin

Omat työkalut

Navigation

virtu.fi

Virtuaalinen sosiaali- ja terveyspalvelukeskus

Omat työkalut



Pääsivu virtu.fi Ammattilaiset Tiedonsiirto Millaisissa tilanteissa voidaan esimerkiksi tehdä yhteydenotto tuen tarpeesta sosiaalihuoltoon?

Millaisissa tilanteissa voidaan esimerkiksi tehdä yhteydenotto tuen tarpeesta sosiaalihuoltoon?

Lapset (alle 18 -vuotiaat)
Yhteydenotto tehdään tilanteissa, missä lapsella, nuorella tai perheellä on avun ja tuen tarvetta.Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi:

  • tarve lapsiperheiden kotipalveluille tai ennaltaehkäisevälle perhetyölle
  • tuen tarve lapsen hoivassa ja kodinhoidossa
  • tuen tarve lasten kasvatuksessa
  • tuen tarve vanhempien ja lasten vuorovaikutuksessa
  • huoli lapsen olosuhteista: arjen sujumisesta, koulunkäynnistä, terveydenhoidosta
  • lapsen ja vanhemman väliset ristiriidat
  • lapsen ja vanhemman tapaamisiin liittyvät vaikeudet
  • tukiperheen tarve, esimerkiksi kun on riski vanhemman uupumiselle
  • tukihenkilön tarve, esimerkiksi lapsen yksinäisyys
  • näpistys, mikäli huoltajien puuttuminen ei riittävää
  • alkoholikokeilu, mikäli huoltajien puuttuminen ei riittävää

Yhteydenotot pyritään tekemään yhteistyössä vanhemman/vanhempien kanssa.

Lastensuojeluilmoitus tehdään tilanteissa, joissa lapsen hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttävät lastensuojelun tarpeen selvittämistä, kuten:

  • lapsen tarpeiden vakava laiminlyönti
  • lapsen heitteillejättö
  • lapsen pahoinpitely tai seksuaalinen hyväksikäyttö tai niiden epäily tai uhka
  • huoltajan päihde- tai mielenterveysongelmat, jaksamattomuus
  • lapsen oma päihteiden käyttö, mielenterveyden ongelma
  • rikoksilla oireilu
  • lapsen itsetuhoisuus

Lastensuojelulain mukainen ilmoitusvelvollisuus perustuu LsL 25§.
Linkki sähköisen lastensuojeluilmoituksen palvelukorttiin

Aikuiset (yli 18-vuotiaat)
Yhteydenotto voidaan tehdä aikuisille esim. silloin, kun henkilöllä on tuen ja avun tarvetta esimerkiksi:

  • arjessa pärjäämisessä päihteiden käytön, mielenterveysongelmien tai muiden syiden vuoksi
  • äkillisen kriisitilanteen vuoksi
  • taloudellisten vaikeuksien selvittämisessä
  • asumiseen liittyvissä erilaisissa vaikeuksissa
  • sosiaaliturva-asioiden selvittämisessä
  • työllistymiseen ja opiskeluun liittyvissä pitkittyneissä vaikeuksissa
  • kuntoutustarpeen selvittelyissä

Ikäihmiset (yli 65-vuotiaat)
Yhteydenotto tuen tarpeesta tai ilmoittaminen iäkkään henkilön palvelutarpeesta tehdään esimerkiksi silloin, kun herää huoli:

  • kotona ja arjessa selviytymisestä
  • taloudellisesta tilanteesta
  • turvallisuudesta
  • hoitamattomuudesta ja huolenpidosta
  • omaishoitajan uupumisesta
  • päihteiden käytöstä
  • kaltoinkohtelusta (väkivalta, taloudellinen hyväksikäyttö, turvallisuus)
Tietoa virtu.fi:stä