Siirry sisältöön. | Siirry navigointiin

Omat työkalut

Navigation

Omat työkalut



Pääsivu Hankkeet Virtu.fi – maakunta Millaiset olivat virtu.fi-portaalin luvut vuonna 2018? (4.2.2019)

Millaiset olivat virtu.fi-portaalin luvut vuonna 2018? (4.2.2019)

Lapin maakunnassa virtu.fi-palveluportaali kokoaan sähköisiä sote-palveluita samaan paikkaan. Vuonna 2018 palveluportaaliin ja Posken sosiaalikollegan verkkosivuille tehtiin 354 647 istuntoa, mikä tekee viikko tasolla jopa 6 820 käyttökertaa. Edelliseen vuoteen verrattuna istuntojen määrä on lähes puolittunut, mutta tulos on edelleen hyvä.

Käyttökertojen laskua selittää toimeentulotukilaskurin käyttömäärän lasku. Vuonna 2018 toimeentulotukilaskuria käytettiin 47 952 kertaa, kun aikaisempana vuonna käyttökertoja oli 351 596 enemmän. Kun perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle 2016, he linkittivät Posken kehittämän toimeentulotukilaskurin heidän verkkosivuilleen. Näin virtu.fi-palveluportaaliin ohjautui sieltä suoraan kävijöitä. Viime vuonna Kela toteutti oman laskurin, mikä ohjasi taas kävijäliikenteen takaisin heidän verkkosivuille.

Virtu.fi-palveluportaali löytyy hyvin internetistä. Vuonna 2018 Virtu.fi-palveluportaalissa ja sosiaalikollegassa käyttäjiä oli yhteensä 238 754, joista 73% oli löytänyt verkkopalvelut hakukoneiden kautta. Näistä eniten käytetyin oli Google. Mielenkiintoista on, miltä verkkosivulta käyttäjät aloittavat verkkopalvelun käytön. Vuonna 2018 virtu.fi-palveluportaalissa 1. aloitussivuna oli elatusapulaskuri, 2. toimeentulotukilaskuri ja 3.virtu.fi-etusivu. Yleensä kävijät aloittavat verkkopalveluiden käytön muilta sivuilta kuin palvelun etusivulta, koska jokin alasivu nousee heidän haussa korkealle. Virtu.fi-portaalissa etusivu aloitussivuna on noussut vuosittain, vuonna 2017 se oli sijalla 5. ja vuonna 2016 se oli sijalla 7.

Käyttäjät tulevat myös jonkin verran (20%) suoraan verkkopalveluun. He olivat kirjoittaneet osoitteen suoraan selaimeen tai heillä on voinut olla palveluun tallennettu kirjanmerkki tai linkki sähköpostissa. Suoraan verkkopalveluun saapumista selittää osin virtu.fi-ammattilaispalvelut, jonne sote-ammattilaisilla on 3 603 tunnusta. Monesti he ovat tallentaneet ammattilaispalvelut omalle työpöydälle, mikä on nopeuttanut palvelun käyttöä.

Mobiililaiteiden käyttö kasvaa. Suomen tilastokeskuksen mukaan 94 prosentilla alle 55-vuotiaista on ollut vuonna 2017 käytössä älypuhelin (1). Tämä näkyy myös virtu.fi-palveluportaalissa. Hiukan oli puolet (58%) käyttivät palveluportaalia mobiilaitteita. Suosituimmat laitteet olivat Applen IPhone ja iPad. Kaiken kaikkiaan vuosi 2018 oli virtu.fi-palveluiden näkökulmasta hyvä. Lähes kaikissa palveluissa, paitsi toimeentulotukilaskurissa, oli kasvua. Tämä kertoo mielestäni siitä, että asukkaat ovat löytäneet sähköisiä palvelut avuksi ja tueksi. Samalla se kertoo ihmisten kasvaneista valmiuksista käyttää sähköisiä palveluita. Toki on hyvä muistaa, että sähköiset palvelut eivät sovi kaikkeen tai kaikille. Niihin palveluihin, joihin ne sopivat, ne voivat helpottaa ja nopeuttaa asiointia tai tuoda palveluita lähelle.

Palveluiden käyttömäärät 2010-2018:



(1)Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu]. Saantitapa: http://www.stat.fi/til/sutivi/2017/13/sutivi_2017_13_2017-11-22_kat_002_fi.html
Tietoa virtu.fi:stä