Siirry sisältöön. | Siirry navigointiin

Omat työkalut

Navigation

Omat työkalut



Pääsivu Hankkeet Päättyneet hankkeet Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hankkeen julkaisut ilmestyneet

Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hankkeen julkaisut ilmestyneet

”Koulussa haukutaan, vältellään, syrjitään, jätetään yksin, ei puhuta mitään.”
”Tuntuu vain, ettei mikään suju ja kaikki ahdistaa enemmän tai vähemmän. Apua en hae, koska sosiaaliset tilanteet ovat vaikeita ja ahdistavia.”
”Poikaystäväni pitää minut onnellisena, luonto järjissäni, ystävät luottavaisena ja omat perinteet tekevät minusta minun”

Suurin osa lappilaisista nuorista elää hyvinvointia tukevissa ympäristöissä, kokee elämänsä mielekkäänä, onnistuu todennäköisimmin peruskoulun jälkeisessä siirtymässä eikä juuri kärsi hyvinvointiin heijastuvasta oireilusta. Osalla kuitenkin on vaikeuksia, jotka haittaavat arjen sujumista ja yhteiskuntaan ankkuroitumista. Vajaa puolet nuorista kokee henkistä väkivaltaa yläkoulun aikana ja reilu kolmasosa 9-luokkalaisista tytöistä kokee viikoittain koulupäivänsä aikana hermoistuneisuutta, ahdistuneisuutta, masentuneisuutta ja keskittymisvaikeuksia . Tulokset ja nuorten kokemukset käyvät ilmi Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hankkeessa tehdyssä julkaisussa:

”Loistava perhe, mahtavat kaverit ja koulussa menee hyvin” -  lappilaisten nuorten hyvinvoinnin ankkurit (Riikka Sutinen)

Hyvinvointiselvitys koostuu vuonna 2009 9.-luokkalaisille nuorille tehdystä lomakekyselyaineistosta sekä hankekunnissa (Inari, Kemijärvi, Kolari, Ranua) toteutetuista nuorten ryhmä- ja yksilöhaastatteluista. Selvityksestä käy ilmi, mistä asioista lappilaisten nuorten hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat ne asiat, joihin pitäisi kiinnittää nuorille suunnattujen hyvinvointipalvelujen suunnittelussa huomioita.

Taidetoimintamenetelmillä apua nuorten hyvinvoinnin tukemiseen

” Se, että kaikkien kuva painettiin kankaalle, se loi samanarvoisuutta ja yhteenkuuluvuutta”
”Paras hetki oli silloin, kun sai moukaroida ne rautaputket linttiin, koska siinä sai näyttää omat voimavarat ja sai purkaa pahaa mieltä siihen :D”

Rälläkkä ja sivellin – taidetoimintaa nuorten hyvinvoinnin tueksi -julkaisu (toimittanut Mirja Hiltunen ja Maria Huhmarniemi) esittelee hankkeessa toteutettuja taidetyöskentelyprosesseja ja niiden hyvinvointivaikutuksia. Vuosien 2008–2010 aikana hankekunnissa toteutettiin monipuolisesti erilaisia taidetyöpajoja peruskoulun jälkeistä siirtymävaihetta elävien nuorten kanssa. Tuotoksina syntyivät mm. julkinen yhteisöveistos, kierrätysmateriaalinen seinäteos, valokuvanäyttelyitä ja tilamuutos. Työskentelyn yhteydessä edistettiin nuorten yhteisöllisyyttä, onnistumisen kokemuksia, oppimisen iloa ja vuorovaikutustaitoja. Julkaisussa käsitellään yhteisöllistä taidetoimintaa ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen kehitettyä taidetoimintamallia.

Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hankkeen tarkoituksena on ollut tuottaa ajankohtaista tietoa nuorten hyvinvoinnista sekä kehittää uusia toimintamalleja nuorten hyvinvoinnin tueksi. Hankkeen tavoitteena on ollut peruskoulun jälkeisessä siirtymävaiheessa olevien nuorten hyvinvoinnin tukeminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Hanke on toiminut monialaisena yhteistyöllä ja sen hallinnoija on Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, osatoteuttajina ovat Lapin yliopiston sosiaalityön laitos ja taiteiden tiedekunta sekä Inarin, Kemijärven, Kolarin ja Ranuan kunnat. Hanke toimii Lapin ELY-keskuksen myöntämällä ESR-rahoituksella. Hanke on toiminut vuodesta 2008 ja päättyy vuoden 2010 lopussa.

Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hankkeen loppuseminaari pidettiin 1.–2.11.2010 Lapin yliopistolla

Lisätietoa:
Riikka Sutinen, tutkija/sosiaalityön laitos LaY  p. 0400 479 927
Maria Huhmarniemi, lehtori/taiteiden tiedekunta, LaY p. 040 763 9948
Mirja Hiltunen, lehtori/taiteiden tiedekunta LaY, p.040 484 4373
Katri Kuusela, projektikoordinaattori/Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus p. 0400 163 362

Tietoa virtu.fi:stä