Siirry sisältöön. | Siirry navigointiin

Omat työkalut

Omat työkalut

Pääsivu Hankkeet Perhekeskustoimintamalli Lappiin Hankeinfo Tiedotteet Lapin maakunnan perhekeskustoimintamalli – LAPE-teesit maakunnan sote-valmisteluun

Perhekeskustoimintamalli Lappiin -hankkeen työntekijät ja muutosagentti ovat laatineet maakunnan sote-valmisteluun LAPE-teesit, jotka tulisi huomioida sote-uudistuksen valmistelussa. Työsuunnitelmassa siltaamistoimet koskevat niitä osa-alueita, joita on työstetty Perhekeskustoimintamalli Lappiin -hankkeen aikana.

Muutosagentti esitteli lapsi- ja perhepalveluita koskevan työsuunnitelman ja sitä koskevat teesit maakuntauudistusta vastaavalle väliaikaistoimielimelle (Vate) 13.11.2018. Työsuunnitelma sisältää ehdotuksen perhekeskustoimintamallista, jonka toiminta-ajatus perustuu kansallisiin linjauksiin. Ehdotuksen mukaan Lapin maakuntaan perustetaan 3-6 alueellista perhekeskusta, jonka lisäksi jokaisessa kunnassa sijaitsee toimipiste. Perhekeskukset vastaisivat sille määrätyn alueen perustason lapsi ja perhepalveluista. Perhekeskusten toiminta sisältää myös palvelujen kehittämis- ja yhteistyöverkoston, jolla varmistetaan saumaton yhteistyö eri toimijoiden välisissä yhdyspinnoissa. Keskeisiä kumppaneita ovat kunnat, järjestöt, seurakunnat ja yritykset.

Toimintakonseptin taustalla ”kivijalkana” on yhteistoiminnallinen johtaminen, verkostomainen palvelukokonaisuus, jota tukevat liikkuvat ja sähköiset palvelut. Lisäksi toimintasuunnitelmassa ehdotetaan, että Lapin maakunnassa otetaan käyttöön näyttöön perustuvia työmenetelmiä kuten Voimaperheet-toimintamalli ja Koulupoissaolot-menetelmä. Lisäksi ehdotetaan, että erityistason palveluista Lapin maakunnassa otetaan käyttöön ns. systeeminen lastensuojelun toimintamalli, jota on jo lähdetty pilotoimaan Kemissä, Rovaniemellä ja Sodankylässä. Muita keskeisiä kehittämisen osa-alueita ovat ero- ja vanhemmuuden tuen palvelut, ohjaus- ja neuvonta sekä erikoissairaanhoidon palveluiden integrointi perhekeskuksen toimintaan.

Vate-työryhmä linjasi, että perhekeskustoimintamallin perusrakenne ja toiminta-ajatus otetaan jatkovalmistelun pohjaksi.
Työsuunnitelmaan pääset tutustumaan tästä »

Tietoa virtu.fi:stä